Blog

Radioblog: Het belangrijkste woord ter wereld 

“Mijn luisteraars weten wel dat er meer mensen luisteren”. Het is een  zin die vaak wordt gezegd door presentatoren wanneer ze tegen een  collega over hun radioprogramma praten. En dat is natuurlijk  waarheid als een koe; de kans dat je letterlijk tegen één persoon praat  is natuurlijk zeer klein. En gelukkig maar! Je werkt niet hard aan je  podcast of radioprogramma om slechts één luisteraar te hebben, 

anders kun je beter thuis in de voortuin gaan staan roepen. En je luisteraars zijn niet dom, zij weten dat ze niet de enige luisteraar zijn. Regelmatig worden andere luisteraars zelfs letterlijk benoemd door de  presentator. 

Gladjakker  

Een andere reden om tegen “dames en heren” of tegen  “vrienden” te spreken is omdat de presentator niet over wil komen als een te gelikte reclamestem. Zo zei een podcastmaker vorig jaar tijdens een verhitte discussie op een podcast-seminar “dat ze niet als zo’n gladde verkoper” wil klinken in haar podcast. Ook die angst is weer te begrijpen, wie wil er nou klinken als een onbetrouwbare gladjakker? Dat creëert direct een afstand. Vaak wordt binnen de radiowereld ook lacherig gedaan over één-op-één  communicatie, het zou niet stoer zijn om dat te doen. 

Creëer intimiteit  

En toch wil ik je met klem adviseren om wel tegen één  persoon te spreken. Daar zijn meerdere redenen voor. De eerste is intimiteit: je wil een band opbouwen met je luisteraar en het woord “jij” of “jou(w)” helpt daar voor een groot deel aan mee. 

Het woord “jij” activeert de hersenen van de luisteraar om op te letten.

Radio is een communicatiemiddel. Je wilt dat jouw boodschap de luisteraar daadwerkelijk bereikt. Omdat het woord “jij” je luisteraar activeert om op te letten, is dat (naast je stemgebruik) de krachtigste tool die je in huis hebt om te communiceren. Die luisteraar is immers visueel altijd  afgeleid bij luisteren naar de radio. Grijp die aandacht dus! 

Eigen perspectief  

Praten tegen één persoon heeft nog een voordeel: je straalt  uit dat je er voor de luisteraar bent en niet voor jezelf. Je  spreekt dan namelijk vanuit het perspectief van de  luisteraar. Wanneer je spreekt tegen “luisteraars”, “dames  en heren”, “de mensen die…” of een afgeleide daarvan, dan  spreek je vanuit je eigen perspectief en daar heeft de  luisteraar geen interesse in. Die ziet die andere luisteraars  immers niet en kent ze ook niet. 

Best word in the world  

In het Engels is het gebruik van het woord “jij” het mooist  uit te leggen. Daar zeggen ze: “the best word in the world  after your listeners name is you”. Zolang je de naam van je  luisteraar niet direct weet, is “jij” dus het meest magische  woord. 

Autoverkoper 

Maar hoe zit dat dan met dat “klinken als een reclamestem  of een gladde autoverkoper”? Maak je geen zorgen, door in de jij-vorm te communiceren, klink je niet automatisch als een gladjakker. Dat is een misverstand dat komt vanuit de  radiowereld en heeft alles te maken met stemgebruik en  intentie en niets met het woord “jij”. In het dagelijks leven spreek je ook in de jij-vorm als je één-op-één met iemand  spreekt. Klink je dan als een onbetrouwbare autoverkoper? Vast niet. 

De luisteraar neemt het woord “jij” namelijk onderbewust waar en niet bewust. Je zult dus niet zo snel onbetrouwbaar  en glad klinken. Want geef toe: had je direct door dat dit  blog en advies geschreven is in de jij-vorm? 

Word de beste radiopresentator van  Nederland  

Met ruim 20 jaar ervaring in professionele radio en  coaching, leer ik je nog veel meer presentatietechnieken  zoals communiceren in de jij-vorm. Wil je weten wat je nog meer kunt doen om de luisteraar op  het puntje van de stoel te krijgen? En wil je leren hoe je  jouw persoonlijkheid en onderscheidend vermogen inzet  om de beste presentator van Nederland te worden? Neem dan nu contact met me op. Ik help je graag met een op maat gemaakt advies.