“Mijn luisteraars weten wel dat er meer mensen luisteren”. Het is een zin die vaak wordt gezegd door presentatoren wanneer ze tegen een collega over hun radioprogramma praten. En dat is natuurlijk waarheid als een koe; de kans dat je letterlijk tegen één persoon praat is natuurlijk zeer klein. En gelukkig maar! Je werkt niet hard aan je podcast of radioprogramma om slechts één luisteraar te hebben,
anders kun je beter thuis in de voortuin gaan staan roepen. En je luisteraars zijn niet dom, zij weten dat ze niet de enige luisteraar zijn. Regelmatig worden andere luisteraars zelfs letterlijk benoemd door de presentator.
Gladjakker
Een andere reden om tegen “dames en heren” of tegen “vrienden” te spreken is omdat de presentator niet over wil komen als een te gelikte reclamestem. Zo zei een podcastmaker vorig jaar tijdens een verhitte discussie op een podcast-seminar “dat ze niet als zo’n gladde verkoper” wil klinken in haar podcast. Ook die angst is weer te begrijpen, wie wil er nou klinken als een onbetrouwbare gladjakker? Dat creëert direct een afstand. Vaak wordt binnen de radiowereld ook lacherig gedaan over één-op-één communicatie, het zou niet stoer zijn om dat te doen.
Creëer intimiteit
En toch wil ik je met klem adviseren om wel tegen één persoon te spreken. Daar zijn meerdere redenen voor. De eerste is intimiteit: je wil een band opbouwen met je luisteraar en het woord “jij” of “jou(w)” helpt daar voor een groot deel aan mee.
Het woord “jij” activeert de hersenen van de luisteraar om op te letten.
Radio is een communicatiemiddel. Je wilt dat jouw boodschap de luisteraar daadwerkelijk bereikt. Omdat het woord “jij” je luisteraar activeert om op te letten, is dat (naast je stemgebruik) de krachtigste tool die je in huis hebt om te communiceren. Die luisteraar is immers visueel altijd afgeleid bij luisteren naar de radio. Grijp die aandacht dus!
Eigen perspectief
Praten tegen één persoon heeft nog een voordeel: je straalt uit dat je er voor de luisteraar bent en niet voor jezelf. Je spreekt dan namelijk vanuit het perspectief van de luisteraar. Wanneer je spreekt tegen “luisteraars”, “dames en heren”, “de mensen die…” of een afgeleide daarvan, dan spreek je vanuit je eigen perspectief en daar heeft de luisteraar geen interesse in. Die ziet die andere luisteraars immers niet en kent ze ook niet.
Best word in the world
In het Engels is het gebruik van het woord “jij” het mooist uit te leggen. Daar zeggen ze: “the best word in the world after your listeners name is you”. Zolang je de naam van je luisteraar niet direct weet, is “jij” dus het meest magische woord.
Autoverkoper
Maar hoe zit dat dan met dat “klinken als een reclamestem of een gladde autoverkoper”? Maak je geen zorgen, door in de jij-vorm te communiceren, klink je niet automatisch als een gladjakker. Dat is een misverstand dat komt vanuit de radiowereld en heeft alles te maken met stemgebruik en intentie en niets met het woord “jij”. In het dagelijks leven spreek je ook in de jij-vorm als je één-op-één met iemand spreekt. Klink je dan als een onbetrouwbare autoverkoper? Vast niet.
De luisteraar neemt het woord “jij” namelijk onderbewust waar en niet bewust. Je zult dus niet zo snel onbetrouwbaar en glad klinken. Want geef toe: had je direct door dat dit blog en advies geschreven is in de jij-vorm?
Word de beste radiopresentator van Nederland
Met ruim 20 jaar ervaring in professionele radio en coaching, leer ik je nog veel meer presentatietechnieken zoals communiceren in de jij-vorm. Wil je weten wat je nog meer kunt doen om de luisteraar op het puntje van de stoel te krijgen? En wil je leren hoe je jouw persoonlijkheid en onderscheidend vermogen inzet om de beste presentator van Nederland te worden? Neem dan nu contact met me op. Ik help je graag met een op maat gemaakt advies.