Blog

Radioblog: Waarom Hitchcock een slechte presentator zou zijn

Grijp de aandacht van je luisteraar en begin je verhaal nooit zoals Alfred Hitchcock dat deed. 

Alfred Hitchcock: de regisseur van briljante films als The  Birds, Dial M For Murder en mijn persoonlijke favoriet  Psycho, wordt gezien als één van de beste filmregisseurs  ooit. En dat is ie wat mij betreft ook. De manier waarop hij  personages neer kon zetten, sfeer kon maken, en spanning  opbouwde is ongeëvenaard. Zijn bijnaam was niet voor  niets Master Of Suspense. 

Omdat Alfred Hitchcock constante dreiging insinueerde in  zijn films, blijf je op het puntje van je stoel zitten als kijker.  Dankzij streamingsdiensten hebben we nog nooit zoveel  films, series en verhalen tot onze beschikking gehad als nu.  Maar ook nu steken de films van Hitchcock kwalitatief met  kop en schouders boven andere verhalen uit. En dus kun je  als verhalen verteller (want dat ben je als presentator) veel  leren van zijn verteltechnieken. Toch is er één kenmerk van  Hitchcocks stijl dat je op de radio of in je podcast moet  vermijden: de start van zijn verhalen. Professionele  storytellers noemen het ook wel “the point of attack”.

In de tijd dat Hitchcock succesvol was, was het gebruikelijk  om teksten in beeld te brengen voordat het verhaal begon.  Om de tijd op te vullen, zagen de bioscoopbezoekers achter  die teksten vaak een land. Daarna werd er ingezoomd op  een staat of een stad. Daarna zoomde de camera nog verder 

in: er was een straat te zien. Vervolgens een huis. En als  laatste zweefde de camera een huiskamer binnen waar het  verhaal eindelijk begon. 

In de bioscoop konden kijkers niet wegzappen en een  smartphone om verveeld mee door een tijdlijn te scrollen  was er nog niet. En dus keken de bezoekers braaf naar de  trage start van het verhaal, wachtend op het moment  waarop het verhaal begon en er eindelijk relevantie was  voor hen. 

Deze manier van een verhaal starten werkt niet op de radio  of in je podcast en al zeker niet meer in deze tijd. Omdat je  publiek gewend is aan het verkrijgen van relevante content  met één druk op een knop, is de bereidheid om te wachten  

op sterke inhoud geslonken van minuten in Hitchcocks  tijdperk naar seconden in 2021. Plat gezegd: als je aan het  begin van je verhaal niet snel iets doet waar je luisteraar  interesse in heeft, zapt die luisteraar direct weg naar een  andere plek waar de content wel relevant is. 

Toch zijn er nog veel presentatoren die de Hitchcock  methode dagelijks onbewust toepassen. Veel podcasts en  radiopresentaties beginnen namelijk in de algemeenheid en  met lange stukken en wanneer dat verhaal eindelijk relevant  wordt voor de luisteraar, is die luisteraar al lang weggezapt.  Fysiek of mentaal.

Zo vertelde een presentator deze week op de radio dat de  olieproducerende landen hebben besloten om de productie  van olie op te voeren met 400.000 vaten per dag. “De olie  die door corona niet gewonnen werd de afgelopen anderhalf  jaar, wordt nu alsnog benut. In mei 2022 worden er zelfs  nog 1,6 miljoen extra olievaten geproduceerd. Omdat  accijnzen en het raffinageproces invloed hebben op de prijs,  duurt het nog even voordat de prijzen aan de pomp gaan  dalen. De verwachting is dat je de dalende benzineprijs pas  merkt rond augustus of september”, aldus de presentator. 

Als je dit bericht vertelt aan een ongeduldige luisteraar die  puur vanuit eigenbelang naar de radio luistert (en dat zijn  dus al je luisteraars), dan heeft alleen de laatste zin waarde.  Het is daarom cruciaal om daar mee te starten! Hetgeen dat  directe betrekking heeft op het leven van je luisteraar is  hetgeen wat je als eerste moet vertellen. Wat je wilt  uitstralen is: “Ik onderbreek je muziek even kort, want dit  mag je niet missen. Binnenkort wordt tanken voor jou veel  goedkoper dan nu. Het einde van die hoge prijzen is in  zicht, vanaf augustus of september ga je weer geld  besparen”. Natuurlijk kun je nog even kort uitleggen wat de  oorzaak is van de daling, maar val de luisteraar dan niet  lastig met droge feiten en cijfers daar is audio niet het  medium voor. Het belangrijkste aan dit voorbeeld: je bent je  verhaal nu gestart vanuit het belang van je publiek en dat is  wat je wilt bereiken.

Wil je je luisteraars aandacht dus trekken en vasthouden?  Start dan in de huiskamer en niet uitgezoomd op een land. Je publiek zal je zeer dankbaar zijn en je belonen met veel  van hun kostbare tijd. Wil je dat ik jou ook help met je presentatie-skills op de  radio of in een podcast? Mail me dan vooral op  timo@timokamst.nl, ik help je met passie verder in je  ontwikkeling!