Grijp de aandacht van je luisteraar en begin je verhaal nooit zoals Alfred Hitchcock dat deed.
Alfred Hitchcock: de regisseur van briljante films als The Birds, Dial M For Murder en mijn persoonlijke favoriet Psycho, wordt gezien als één van de beste filmregisseurs ooit. En dat is ie wat mij betreft ook. De manier waarop hij personages neer kon zetten, sfeer kon maken, en spanning opbouwde is ongeëvenaard. Zijn bijnaam was niet voor niets Master Of Suspense.
Omdat Alfred Hitchcock constante dreiging insinueerde in zijn films, blijf je op het puntje van je stoel zitten als kijker. Dankzij streamingsdiensten hebben we nog nooit zoveel films, series en verhalen tot onze beschikking gehad als nu. Maar ook nu steken de films van Hitchcock kwalitatief met kop en schouders boven andere verhalen uit. En dus kun je als verhalen verteller (want dat ben je als presentator) veel leren van zijn verteltechnieken. Toch is er één kenmerk van Hitchcocks stijl dat je op de radio of in je podcast moet vermijden: de start van zijn verhalen. Professionele storytellers noemen het ook wel “the point of attack”.
In de tijd dat Hitchcock succesvol was, was het gebruikelijk om teksten in beeld te brengen voordat het verhaal begon. Om de tijd op te vullen, zagen de bioscoopbezoekers achter die teksten vaak een land. Daarna werd er ingezoomd op een staat of een stad. Daarna zoomde de camera nog verder
in: er was een straat te zien. Vervolgens een huis. En als laatste zweefde de camera een huiskamer binnen waar het verhaal eindelijk begon.
In de bioscoop konden kijkers niet wegzappen en een smartphone om verveeld mee door een tijdlijn te scrollen was er nog niet. En dus keken de bezoekers braaf naar de trage start van het verhaal, wachtend op het moment waarop het verhaal begon en er eindelijk relevantie was voor hen.
Deze manier van een verhaal starten werkt niet op de radio of in je podcast en al zeker niet meer in deze tijd. Omdat je publiek gewend is aan het verkrijgen van relevante content met één druk op een knop, is de bereidheid om te wachten
op sterke inhoud geslonken van minuten in Hitchcocks tijdperk naar seconden in 2021. Plat gezegd: als je aan het begin van je verhaal niet snel iets doet waar je luisteraar interesse in heeft, zapt die luisteraar direct weg naar een andere plek waar de content wel relevant is.
Toch zijn er nog veel presentatoren die de Hitchcock methode dagelijks onbewust toepassen. Veel podcasts en radiopresentaties beginnen namelijk in de algemeenheid en met lange stukken en wanneer dat verhaal eindelijk relevant wordt voor de luisteraar, is die luisteraar al lang weggezapt. Fysiek of mentaal.
Zo vertelde een presentator deze week op de radio dat de olieproducerende landen hebben besloten om de productie van olie op te voeren met 400.000 vaten per dag. “De olie die door corona niet gewonnen werd de afgelopen anderhalf jaar, wordt nu alsnog benut. In mei 2022 worden er zelfs nog 1,6 miljoen extra olievaten geproduceerd. Omdat accijnzen en het raffinageproces invloed hebben op de prijs, duurt het nog even voordat de prijzen aan de pomp gaan dalen. De verwachting is dat je de dalende benzineprijs pas merkt rond augustus of september”, aldus de presentator.
Als je dit bericht vertelt aan een ongeduldige luisteraar die puur vanuit eigenbelang naar de radio luistert (en dat zijn dus al je luisteraars), dan heeft alleen de laatste zin waarde. Het is daarom cruciaal om daar mee te starten! Hetgeen dat directe betrekking heeft op het leven van je luisteraar is hetgeen wat je als eerste moet vertellen. Wat je wilt uitstralen is: “Ik onderbreek je muziek even kort, want dit mag je niet missen. Binnenkort wordt tanken voor jou veel goedkoper dan nu. Het einde van die hoge prijzen is in zicht, vanaf augustus of september ga je weer geld besparen”. Natuurlijk kun je nog even kort uitleggen wat de oorzaak is van de daling, maar val de luisteraar dan niet lastig met droge feiten en cijfers daar is audio niet het medium voor. Het belangrijkste aan dit voorbeeld: je bent je verhaal nu gestart vanuit het belang van je publiek en dat is wat je wilt bereiken.
Wil je je luisteraars aandacht dus trekken en vasthouden? Start dan in de huiskamer en niet uitgezoomd op een land. Je publiek zal je zeer dankbaar zijn en je belonen met veel van hun kostbare tijd. Wil je dat ik jou ook help met je presentatie-skills op de radio of in een podcast? Mail me dan vooral op timo@timokamst.nl, ik help je met passie verder in je ontwikkeling!